SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARRAK

Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. (Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi)

Abu Hurairah telah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi)

PENGUMUMAN

KELAS PENGAJIAN AGAMA DI VISTAMSN.
Datanglah beramai-ramai untuk menambahkan ilmu untuk bekalan akhirat di Surau Al Mutaqqin pada setiap hari Jumaat selepas Maghrib. PERCUMA!!!

MAJLIS BACAAN YASIN
Aktiviti membawa Yasin beramai-ramai diadakan di Surau Al Mutaqqin pada setiap malam Jumaat. Datang beramai-ramai. Surah Yasin disediakan secara PERCUMA.


blog ini dikendalikan oleh biro pendidikan vistamsn

Laman Baru

Feb 20, 2010

Kuliah Agama - Ilmu Faraid

Satu topik baru diperbincangkan dalam kelas agama di Surau Al Mutaqqin, VistaMSN. Penceramah yang diundang ialah Ustaz Anuar bin Ramli dari Sekolah Tahfiz Mesjid Seri Petaling.
Perbincangan kali pertama ini merupakan mukadimmah dan Insyaallah akan diteruskan dari semasa ke semasa kerana Ilmu Faraid adalah telah diperintahkan oleh Nabi Muhammad S.A.W untuk dipelajari dan kemudiannya diajar pula kepada orang lain.

Masalah yang berkaitan dengan harta peninggalan si mati adalah merupakan antara perkara-perkara yang boleh membawa perpecahan di kalangan sanak saudara, maka sebab itulah umat Islam digalakkan untuk kembali kepada perintah Allah tentang kaedah agihannya dan ia disebut di dalam Al Quran; Surah An Nisa Ayat 11,12 dan 176.

Hadirin juga dimaklumkan bahawa antara alamat-alamat kiamat ialah ilmu Allah akan diangkat dari bumi dan Ilmu Faraid ini merupakan ilmu yang pertama diangkat.
Rujukan
Sistem Maklumat Faraid - Contoh pengiraan dalam masalah Faraid

Untuk membuat carian di internet taip saja perkataan faraid. di dalam URL

1 comment:

Hilmi Haniz said...

Assalamualaikum..

Ilmu faraid boleh diperlajari secara online di www.edaurah.blogspot.com

Semoga ianya bermanfaat buat kita semua di dunia dan di akhirat.

Syukran...